En toen was het oktober

Hee hallo!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets geschreven heb. Dat ging zo: in het voorjaar was  het een paar weken rustig (dus niets om te schrijven) en toen opeens heel druk (mijn moeder kwam langs, Laura kwam langs en ik had een deadline voor een artikel) en toen was het opeens zomer (gezellig kamperen in Frankrijk met Laura en zoveel mogelijk van jullie opzoeken in Nederland, dus geen zin om te schrijven) en toen begon het nieuwe academisch jaar weer en was het weer druk.

Santorini
Ondertussen heb ik een wetenschappelijk artikel gepubliceerd (technisch gezien twee), die ik in september gepresenteerd heb op een belangrijke conferentie in Santorini. Op de conferentie heb ik een presentatie van iemand van Google Deep Mind bijgewoond, geluncht met een van de ontwikkelaars van de game No Man’s Sky (een hoogstandje op het gebied van Procedural Content Generation) en bijgepraat met bekenden uit Nederland.

Santorini selfie

Santorini selfie met Phil en Daniele

Deep Learning
Na die deadline in het voorjaar voor bovenstaande conferentie ben ik meteen begonnen met het uitwerken van een nieuw onderwerp/experiment. Dit ligt dichterbij waar mijn dissertatie over zal gaan en ik vind het ontzettend fascinerend. Tijdens de zomer – en nog steeds – ben ik me gaan inlezen over de modernste technieken op het gebied van kunstmatige neurale netwerken, oftewel computerprogramma’s geïnspireerd op de hersenen. Het is een hype binnen mijn gebied en alle grote IT bedrijven zijn ermee bezig: Deep Learning. De term Deep Learning komt van het gebruik van netwerken die bestaan uit meerdere lagen van kunstmatige neuronen (Deep) die leren patronen te herkennen in informatie (tekst, plaatjes, getallen) door te trainen op de informatie die je eraan geeft (Learning).

Vergelijking tussen neuronen in onze hersenen en in de computer

Vergelijking tussen neuronen in onze hersenen en in de computer

Data
Om Deep Learning technieken te kunnen gebruiken heb je veel informatie (data) nodig om patronen uit te halen. Voor de zomer heb ik zelf wat data gegenereert van een (zelf in elkaar gezet) spelletje (dat de computer tegen zichzelf speelt). Nou bleek de afgelopen week dat het nog niet zo makkelijk is om de patronen te vinden die ik wil vinden, dus daar moet ik nog even aan sleutelen. Ondertussen wil ik jullie wat gave dingen laten zien die mogelijk zijn met deze technieken.

Gave dingen
Deze technieken worden onder andere gebruikt om de beurs te voorspellen, medische diagnoses te stellen en automatische vertaling. Maar ik ben meer geïnteresseerd in de creatieve mogelijkheden van deze technieken. Ik laat hieronder vooral resultaten met plaatjes zien, maar er gebeurt ook van alles op het gebied van muziek. Hier vind je bijvoorbeeld een oneindige stream door de computer gegenereerde muziek: http://play.mubert.com/ Er wordt ook allerlei tekst door de computer geschreven (zoals een filmscript), maar dat negeer ik verder even.

Het eerste wat ik wil laten zien is het overzetten van een schilderstijl van het ene plaatje naar een andere. Dit heb je misschien al gezien, want het is erg populair en er is zelfs een app voor (Prism):
style transfer

Wiskunde met plaatjes van stoelen (kan ook met woorden): feature_arithmetics

Plaatjes van bloemen (of vogels) maken aan de hand van een beschrijving:

text_to_image

Foto’s van slaapkamers omzetten naar een 3D omgeving die daar zoveel mogelijk op lijkt:
image_to_3d_env

Eigenschappen van objecten in plaatjes veranderen, o.a. op basis van schetsen:

Het overzetten van de stijl van het ene object naar het andere, met behoud van functionaliteit:

Dat was een kleine greep uit de mogelijkheden en er komen elke week nieuwe toepassingen bij. Als je meer voorbeelden wil zien van AI voor creatieve doeleinden (ofwel: ‘Computational Creativity’), kijk dan op www.creativeai.net of volg mij op Twitter!
Ik hoop de volgende keer meer te kunnen schrijven over mijn eigen werk.

Zwaardvechten
Om toch even met een verhaaltje over mezelf te eindigen, gisteravond heb ik onder een kerk in de buurt van Valletta een les in middeleeuws zwaardvechten gehad! Een collega van mij zit bij een vereniging daarvoor. Deze les ging over de rapier, die voornamelijk voor duelleren werd gebruikt. Het was heel interessant, het lijkt meer op vechten dan het moderne schermen. Maar ondertussen ben ik toch ook wel benieuwd hoe dat vechten met een dubbelhandig zwaard vroeger ging. Ondanks de spierpijn vandaag smaakt dit naar meer!

schermen-191321

En garde!